V Bardejove sa debatovalo o predaji ľudských orgánov

14.02.2011 Bardejov

Uplynulý víkend sa stretli stredoškoláci z celého východného Slovenska a v rámci 3. východoslovenského regionálneho turnaja debatovali o problematike predaja ľudských orgánov po smrti ich darcu.
BARDEJOV. Od 11. do 13. februára zorganizovala Slovenská debatná asociácia v Bardejove už tretí regionálny debatný turnaj, na ktorom trojčlenné tímy stredoškolákov z Košíc, Prešova, Humenného a ďalších miest východného Slovenska argumentovali za a proti predaju orgánov po smrti človeka. Po vhodnosti financovania nového futbalového štadióna v Bratislave a autorských právach takto dostali debatéri opäť príležitosť predviesť nakoľko sú v kontroverznej problematike zorientovaní a ako logicky a presvedčivo dokážu argumentovať.

„Páči sa mi, že sa takto zábavne, formou súťaže, dokážeme vyburcovať, aby sme získali informácie o problémoch, ktoré by nás inak obchádzali. Problematika predaja ľudských orgánov so ziskom po smrti darcu je veľmi kontroverzná, ale zároveň dôležitá, pretože takto dokážeme zachraňovať ľudské životy, “ skonštatovala Veronika Soporská z Evanjelického kolegiálneho gymnázia v Prešove, ktorá sa stala aj jednou z dvoch najlepších rečníčok turnaja. Úplne zvíťaziť sa jej tímu ale nepodarilo. Úspešnejšou sa stala trojica z Gymnázia Šrobárova v Košiciach v zložení Veronika Jankajová, Jakub Doležel a Ivan Bilička.

„Debatéri počas jedného turnaja musia argumentovať za aj proti téze, ktorá je vyhlásená niekoľko týždňov pred turnajom. Veríme, že sa počas príprav v danej problematike komplexne zorientujú. Zároveň vytvárame priestor, aby si vytvorili názor na základe všetkých pozitív aj negatív a veríme, že si túto zručnosť prenesú aj do bežného života, “ vysvetlil zámer akademickej debaty akreditovaný rozhodca Slovenskej debatnej asociácie Martin Burgr.

Okrem predaja ľudských orgánov stredoškoláci debatovali aj na dve tézy, ktoré boli ohlásené iba hodinu pred začiatkom konkrétnych debát. V prvom tzv. improvizovanom kole hovorili o tom, či školy majú právo zakazovať svojim žiakom mimoškolské aktivity, pokiaľ majú zlé známky. V druhom rozoberali vhodnosť televíznych programov, v ktorých sú ľudia ponižovaní.

Akademická debata je vzdelávacia aktivita, ktorá učí kriticky myslieť a rozvíja ďalšie zručnosti. Účastníci debaty sú rozdelení na dve strany reprezentujúce opačné pozície v názorovom spektre. Oba trojčlenné tímy presviedčajú panel rozhodcov o platnosti alebo neplatnosti zadanej tézy.

Miroslav Nemčok
 

Vyberte región